ΔΙΑΒΗΤΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Η δίαιτα για τα άτομα με διαβήτη θα πρέπει να έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  1. Να παρέχει θερμίδες ανάλογα με τις απαιτήσεις του συγκεκριμένου ατόμου.
  2. Να παρέχει μια σχετικά υψηλή αναλογία υδατανθράκων, με μειωμένα τα σάκχαρα και αυξημένους τους σύνθετους υδατάνθρακες (π.χ. φυτικές ίνες).
  3. Να περιέχει αναλογικά λιγότερο λίπος, με κύριο τύπο τα μονοακόρεστα και περιορισμένη ποσότητα κορεσμένων λιπαρών οξέων (κυρίως από ζωικές τροφές).
  4. Να μην είναι υπερβολικά πλούσια σε πρωτεΐνες.
  5. Να είναι χαμηλή σε αλάτι.

 

Στο παρόν κείμενο θα γίνει αναφορά στο Γλυκαιμικό Δείκτη των τροφίμων.Ο γλυκαιμικός δείκτης (ΓΔ) είναι ένας δείκτης που βοηθά στην κατάταξη των φαγητών ανάλογα με την επίδραση που έχουν στη γλυκόζη του αίματος μετά την κατανάλωσή τους. Ο ΓΔ αναπτύχθηκε για να βοηθήσει μέσα από τη διαιτητική θεραπεία στη βελτίωση του γλυκαιμικού ελέγχου. Δείχνει πόσο ανεβαίνουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα 2-3 ώρες μετά την κατανάλωση της τροφής και αφορά σε τροφές υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, όχι όμως σε λίπος ή πρωτεΐνη, αφού τα τελευταία επηρεάζουν λιγότερο την άνοδο των επιπέδων της γλυκόζης. Αφορά στην ποιότητα των υδατανθράκων και όχι στην ποσότητα, ενώ συμβάλλει στη διατήρηση των επιπέδων σακχάρου υπό έλεγχο και των επιπλοκών που μπορεί να επιφέρει ο διαβήτης.

Η μεταγευματική υπεργλυκαιμία που παρατηρείται σε διαβητικά άτομα, μετά από τη λήψη διαφόρων τροφίμων που περιέχουν υδατάνθρακες δεν είναι ίδια, ακόμα και όταν λαμβάνονται ακριβώς οι ίδιες ποσότητες υδατανθράκων. Υπάρχουν τρόφιμα που δίνουν πολύ υψηλές μεταγευματικές τιμές γλυκόζης και τα οποία πρέπει να καταναλώνονται με προσοχή και άλλα που δίνουν χαμηλές τιμές και τα οποία πρέπει να κυριαρχούν στο διαιτολόγιό μας, προκειμένου να έχουμε καλύτερη ρύθμιση του σωματικού βάρους αλλά και καλύτερη ρύθμιση των τιμών γλυκόζης στο αίμα. Συνιστάται στα διαβητικά άτομα, να προτιμούν τρόφιμα με «χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη», τρόφιμα δηλαδή που προκαλούν μικρότερη αύξηση στο μεταγευματικό σάκχαρο.

Οι ευδιάλυτες φυτικές ίνες αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα τροφής που μειώνει το ποσοστό αύξησης της γλυκόζης στο αίμα μετά το γεύμα. Οι τροφές που περιέχουν β-γλυκάνη, ακριβώς, επειδή είναι πλούσιες σε ευδιάλυτες φυτικές ίνες, καθυστερούν την απορρόφηση της γλυκόζης που περιέχεται στο γεύμα που καταναλώθηκε, με αποτέλεσμα η είσοδος της τελευταίας στο αίμα να είναι πιο αργή και προοδευτική, να μην απαιτούνται μεγάλες και απότομες αυξήσεις της παραγωγής ινσουλίνης (που είναι ως γνωστόν προβληματική στα άτομα με διαβήτη) και τελικά η αύξηση των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα να είναι μικρότερη και ομαλότερη. Η β-γλυκάνη είναι μια ουσία που ανήκει στις ευδιάλυτες φυτικές ίνες, περιέχεται κυρίως σε τρόφιμα που περιλαμβάνουν βρώμη ή κριθάρι και μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση ορισμένων σημαντικών παραγόντων κινδύνου για νοσήματα της καρδιάς και των αγγείων, όπως η χοληστερόλη του αίματος και η αύξηση του σακχάρου στο αίμα.  (Οδηγός Διατροφής για τη ρύθμιση του Διαβήτη 2013).

Μία διατροφή πλούσια σε δημητριακά, φρούτα, λαχανικά, όσπρια, με μέτρια κατανάλωση αλκοόλ και χαμηλότερης περιεκτικότητας σε επεξεργασμένους κόκκους, κόκκινα / επεξεργασμένα κρέατα και ζαχαρούχα ποτά έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει τον γλυκαιμικό έλεγχο και τα λιπίδια του αίματος σε ασθενείς με διαβήτη.

 

Γενικότερα, τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγονται ή να προτιμώνται λιγότερο συχνά στο διαβήτη είναι τα λεγόμενα υψηλού ΓΔ, όπου περιλαμβάνονται το άσπρο ψωμί, το υψηλού ΓΔ ρύζι π.χ. λασπωτό ρύζι, τα επεξεργασμένα δημητριακά πρωινού, η πατάτα,τα  μπισκότα ή κράκερ ,τα κέικ και μάφινς αλλά και τα πιο γλυκά  φρούτα, όπως  η μπανάνα.Αντίθετα, τρόφιμα που πρέπει να προτιμώνται είναι τα χαμηλού ΓΔ τρόφιμα στα οποία ανήκουν  τα ψωμιά με αρκετούς σπόρους , τα χαμηλού ΓΔ ρύζι π.χ. Basmati, parboiled, τα δημητριακά π.χ. βρώμη (μούσλι ή κουάκερ) ή AllBran,τα ζυμαρικά ή τα λαχανικά , μπισκότα με ξερά φρούτα ή  σπόρους και τα φρούτα εποχής όπως το μήλο και το αχλάδι.

Έτσι, εμφανίζεται μία λίστα επιλογών που μπορεί να ακολουθεί ένα άτομο με διαβήτη στην καθημερινή του διατροφή όπως π.χ. να προτιμάει μαύρο ή πολύσπορο ψωμί αντί λευκού, όσπρια αντί ψωμιού στα γεύματά του, φρούτα με φλούδα αντί χυμούς, μακαρόνια aldente αντί πολυβρασμένων, μπορούν να βελτιώσουν τις μεταγευματικές τιμές σακχάρου. Προσοχή ωστόσο στο γλυκαιμικό φορτίο,δηλαδή στην ποσότητα των παραπάνω τροφών,διότι αν ληφθούν σε μεγάλες ποσότητες, εξαφανίζεται η ευεργετική επίδραση του χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη. Εξίσου σημαντικό είναι το πρωινό για τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, αφού ρυθμίζει καλύτερα τα επίπεδα της γλυκόζης του αίματος ενώη απουσία του  οδηγεί  άμεσα σε υπογλυκαιμικές κρίσεις και αδυναμία ρύθμισης του διαβήτη.

 

Τέλος , σημαντικό είναι να κατανοήσουμε πώς γίνεται η ταξινόμηση των τροφίμων στις αντίστοιχες κατηγορίες.Η κλίμακα ταξινόμησης κυμαίνεται από 0 έως 100.

  • Χαμηλός ΓΔ: <55
  • Μέτριος ΓΔ: 56-69
  • Υψηλός ΓΔ: >70
  • Ανώτατη τιμή ΓΔ:   100 (γλυκόζη)

Εικόνα1

Αθανάσιος Τσιούδας

Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

Msc Κλινικής Διατροφής

http://www.diatrofikiagogi.gr

Share this post

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


x

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδεχτείτε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

X